Ini memang benda baru lagi yang kena belajar. Aku pun tak pernah ambil tahu sebelum ini harap ia membantu dalam pembelajaran ini. Sebelum ini aku baca berkaitan dengan service science. Aku dah mula faham. Antara terma- terma penting seperti value co-creation, value-in-use, value proposition, value-in-exchange, teori pula service-dominant logic di mana sebelum ini teori yang digunakan adalah good-dominant logic. Antara prinsip yang penting adalah DART (Dialog, Access, Risk agreement & Tranparence).
Asalnya kajian melihat dari aspek kualiti dalam Learning Object. Untuk lihat kualiti perlu ada penyukatnya (Penunjuk Kualiti) so aku akan kaji aspek kualiti dalam LO. Namun supervisor buka lagi ruang yang lebih luas menjurus ke aspek ICT.
Dengan menggunakan pendekatan 'service science' bagaimana ICT Tool boleh diwujudkan untuk meningkatkan lagi kualiti Learning Managemant System (LMS).
So isunya "customize" & "personalize"kan LMS mengikut pengguna. Pengguna ada peluang untuk memilih fitur yang bersesuaian dengannya. Oleh itu LMS perlu menyediakan seberapa banyak fitur, tetapi bukan semuanya akan diaplikasi oleh pengguna serentak dalam satu-satu masa.
Ia agak berbeza LMS sebelum ini di mana pengguna akan menerima paparan/aplikasi yang standard untuk semua pengguna. Untuk mengetahui perkara ini lebih lanjut mungkin aku perlu memahami pula tentang teknologi web 2.0 & pendekatan mashup.
Search This Blog
Thursday, 18 June 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment