Search This Blog

Monday 24 August 2009

PTK

Minggu 7 & 8, Sem 2 - Pada minggu ni tiada perjumpaan formal dengan Baiey & Fidah. Aku juga turut mohon cuti salama 7 - 10 hari dengan Supervisor ekoran daripada peperiksaan PTK yang bakal akau duduki pada 25/8/09. Semua orang berusaha agar dapat cemerlang atau setidak-tidaknya lulus. Bukan apa supaya pada tahun berikutnya urusan PTK ini selesai.

Walau bagaimanapun sesekali aku jeling juga dengan bahan bacaan research. walaupun masih belum ada tajuk yang spesifik tetapi temanya dah mula ada. Antara usaha aku yang dibuat minggu ini:

1. Kendalikan ceramah untuk Service & Innovation Group oleh Dr Shanudin.
Terima kasih kepada Dr Shanudin yang sanggup berkongsi idea. Pembentangan beliau masih lagi berkisar dalam soal menstrukturkan semula cara berfikir dari analitikal (part by part) kepada holistik. Beliau membuka minda betapa sistem maklumat yang telah banyak dibina hampir sebahagian besarnya gagal berfungsi seperti yang sepatutnya terutama dalam kementerian pendidikan.

Beliau juga memberi penekanan gap antara kehendak manager dan IT specialist serta sebaliknya. Beliau juga turut membincangkan betapa pentingnya innovasi pada ketika ini. Beliau akan berpindah ke Pusat Pengurusan Siswazah dalam tempoh terdekat ini. Selamat bertugas ditempat yang baru agar sentiasa menyumbang idea dan kepakaran dengan sebaiknya.

2. Mencetak e-Book untuk pembacaan tambahan.
1. Contents : Architecture Solution for E-Learning
2. Designing with Video
3. Designing the Digital Experience
4. Web service architecture

Masih belum baca lagi sepenuhnya kerana hendak beri tumpuan pada peperiksaan PTK.

3. Seminar Siswazah di Fakulti Pendidikan
Aku turut hadir pada seminar siswazah yang dianjurkan oleh FP. Aku nak tengok bagaimana mereka membentangkan usulan dan apa-apa yang dititik beratkan serta soalan-soalan yang bakal ditanya/ Di antara rumusan yang diperolehi
1. "Match with your area"
2. Samada sampel ataupun populasi mesti ada justifikasi konkrit
3. Setiap persoalan kajian perlu mempunyai metod yang jelas
4. Pernyataan masalah mesti jelas.
5. untuk IT : Pastikan sumbangan kepada IT perlu jelas.

Peringatan: Kena lebih aggresif kerana semesta ni mesti bentang proposal kajian
Fokus : Kualiti interaksi, nilai kongsi-cipta sama

Okay, jumpa lagi " Doakan semoga PTK ini dilalui dengan kejayaan cemerlang" & "Jadikan Ramadhan kali ini yang terbaik"

No comments:

Post a Comment