Search This Blog

Monday 23 June 2014

Kembali

Alhamdulillah... dapat kembali menulis setealh hampir setahun tiada post yang baru. Sepanjang tempoh itu pastinya banyak yang berlaku dalam hidup. Biarkan ia berlalu menjadi nostalgia hidup. Ketahuilah hidup ini sementara, tiada yang kekal. Apa yang penting, bersyukur dengan apa yang ada bersabar dengan dugaan kerana itulah kehidupan. Penuh dengan tipu daya, permainan yang kadang kala terjebak ke lembah yang tidak sangkakan. Apa yang dirancang, lain yang mendatang. Semuanya ini dunia. Ada yang disukai tidak kesampaian, yang dibenci datang bertali arus. Sebagai peringatan,

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (Al Baqarah, 216)

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Al Hadid, 22-23)

Cukuplah sebagai renungan diri buat permulaan setelah lama menyepi

No comments:

Post a Comment