Search This Blog

Saturday 7 May 2011

Penulisan Bab 3

Bagi mengimbangi kederasan penulisan Fidah dan Baiey, aku mula garap bab 3. Pada hemat aku 70% hampir siap. Ada beberapa segmen yang aku perlu penuhkan. Pastinya dengan sekali penghantaran tak mungkin ia diterima. Kalau orang lain perlu 2-3x hantar dah boleh terima tapi aku mungkin lebih lagi. Semakin aku paksa semakin tak bergerak. Rasa banyak sangat nak buat tapi syukur sangat sebab aku ada teman seperti Fidah dan Baiey yang senantiasa check & balance. Aku tak tahulah sama ada kita boleh graduate bersama2. Pelbagai halangan yang perlu dilalui.

Proses pembelajaran ini bukan sahaja menguji novelty dalam pencari ilmu tetapi daya tahan sama  ada mental & fizikal. aku masih ingat kata supervisor ku kini (dulu peringkat awal beliau memulakan pengajian PhD) di mana aku nak tukarkan status dari cuti master ke cuti PhD. Pesan beliau, teruskan dengan master tak rugi belajar.. tak kesah dapat 2 master tetapi PhD ni yang penting adalah mental preparation. Walaupun kata-kata ini sudah hampir 10 tahun lalu... tetapi rasanya masih terngiang-ngiang di telinga. Itulah satu perbualan ringkas di Pusat Komputer (dulu di Bangunan Matematik, FST).

Kini aku kena sedia, bina strategi & menempuh segala badai, taufan dan apa jua rintangan. Selagi ada peluang gunakan sebaiknya kerana peluang ini tak mungkin berulang buat kali kedua.


Don't aim for success if you want it; just do what you love and believe in, and it will come naturally.
David Frost

Read more:http://www.brainyquote.com/quotes/topics/topic_success.html#ixzz1LfZ5WIyb

No comments:

Post a Comment