Search This Blog

Saturday 1 June 2013

After Viva

Alhamdulillah...proses viva selamat pada 22/10/13 yang lalu.  Oleh kerana kesibukan tugas, baru kini berpeluang untuk mencatatkan sedikit kenangan dalam blog ini.

Proses viva ini merupakan satu pengalaman manis yang terukir dalam kehidupan. Sepatutnya viva bermula jam 9.30 pg. Oleh kerana external lewat (flight delay) maka proses itu bermula sekitar jam 10.20 pg sebaik sahaja external tiba.

Senarai Jawatan Kuasa Viva:
1.  Prof Dr. Raihan dari Fak. Kejuruteraan sebagai pengerusi,
2. Prof Dr. Baharuddin Aris dari UTM sebagai external,
3. Prof Madya Dr. Jamaiah dari FTSM UKM sebagai internal.
4. Prof Madya Dr Juzaiddin Abd Aziz, sebagai wakil Dekan FTSM,
5. Dr Kamsuriah wakil Ketua Jabatan SOFTAM
6. Prof Madya Dr Yazrina Yahya - Penyelia Utama
7. Prof Madya Dr Muriati Mukhtar - Penyelia Kedua.
8. Pn Mastura - Wakil Pendaftar

Sebaik sahaja dipanggil masuk, sedikit taklimat diberikan dan panel meminta supaya saya memperkenalkan diri dan membentangkan hasil kajian saya dalam tempoh 20 minit. Bermula jam 10.20 & tamat pada jam 10.40 am.

Sesi soal jawab bermula.

Pengerusi : Boleh anda tunjukkan prototype?
Saya : Boleh... lalu saya tunjukkan prototype dengan beberapa fitur yang ada.
Pengerusi : Nak bagi UKM @ nak jual?
Saya: ...mmmmmpjh (sambil ketawa-ketawa tiada idea)
External: Jika  jual saya nak 10%, wakil dekan 5%....(ketawa-ketawa)....biar saya marketkan...

Pengerusi : kita mulakan dengan meniliti tesis...
External & Internal saling mempersoalkan dari Bab ke Bab...saya jawab dengan tenang & sesekali inginkan penjelasan yang sepatut jika terdapat konflik antara internal & external.

Sempat sesekali puji penyelia apabila... External & Internal berminat dengan beberapa cara penulisan & laporan yang disampaikan. Suasana santai...gelak-gelak sepanjang sesi viva.

Pengerusi bunyikan loceng... tanda sesi soal jawab selesai... sekitar 12.20.. Saya diminta keluar sebentar. Selang 5 minit, dipanggil masuk & diumumkan...

Ucapan tahniah dari Pengerusi: lulus dengan pembetulan selama 3 bulan, Jika tak cukup masa boleh pohon lagi 3 bulan.

Mudah-mudah dapat dibaiki segera dan sempat Konvo pada bln 10 ni...

"Ya Allah permudahkan urusanku, semoga segera aku sempurnakan AMANAH ini" Ameen 

No comments:

Post a Comment