Search This Blog

Tuesday 10 August 2010

Langkah 1- Ujian Rintis

Alhamdulillah setelah bertungkus lumus, maka ini langkah yang pertama perlu dilepasi(kajian rintis). Kajian aku ni tak jugak senang. Aku kena kenal pasti 'value' kepada setiap pengguna sistem e-learning (LMS). 'Value' ini penting bagi menjadikan mereka 'sustainable' dalam sistem tersebut. Mengapa sistem itu perlu dipertahankan sedangkan keupayaan web masa kini, ilmu itu boleh berlegar tanpa melalui LMS? Ye, tapi investment yang telah dibuat oleh pihak institusi perlu diambil kira. Proses pembelajaran perlu dilakukan dalam proses yang tersusun dan teratur serta mendapat tunjuk ajar dari komuniti yang berautoriti.

Kini LMS tidak lagi digunakan dimanfaatkan sepenuhnya. Hanya untuk tengok annoucement, assignment dan forum sesekali sekala sahaja. Ini berdasarkan kajian lalu, temu bual dan pengalaman. Sebagai seorang pelajar, LMS ini perlu sentiasa 'associate' dengannya, sebagaimana apabila searching kita immediate ke Google, email ke Gmail,Yahoomail, Hotmail. Oleh itu perlu ada inovasi dalam sistem LMS? Apa dia? Sedang dalam pencarian?

So langkah 1 ialah membuat kajian rintis, agar soalan temu bual itu dapat dilihat validity & reliability. Pembentukkan soalan berasaskan Means-End Theory (MEC). Proses temu bual menggunakan Laddering Technique. Kenapa teori ini dipilih? Sehingga kini, ini sahaja teori dan teknik yang digunakan untuk mengenal pasti 'value'.  Walaubagaimanapun pencarian akhirnya adalah 'value-in-use' atau nilai-semasa guna.


1. Mengapa nilai-semasa guna penting ? --> kerana ia menjadikan seseorang itu menikmati sesuatu servis/produk semaksimum mungkin (puas, lega, suka). Sesuatu produk/servis akan bernilai setelah ia digunakan that why namanya"value-in-use"
2. Mengapa nilai-semasa guna itu perlu dikenalpasti dahulu? --> Agar tidak timbul pembaziran(produk)/tidak puas hati (servis) setelah kali pertama digunakan.
3. So bagaimana nak jadikan sesuatu servis/produk itu ada nilai-semasa guna? --> kenalpasti nilai pada consumer.
4. Nilai ini tidak boleh dinyata? Bagaimana? --> Perlukan multiple approach untuk collect data.
5. Kecikkan skop? Kajian fokus pada e-learning --> LMS --> kumpulan pelajar tahun akhir (lead user & experience)--> lahir selepas 1980 (gen X,Y,Z)
6. Mengapa tak lihat need & want? --> keduanya merujuk kepada functionality, sedangkan 'value'  mencari sesuatu yang bersifat emotionality. EQ>IQ

Pertemuan dengan Fidah dan Baeiy dijalankan minggu lalu di Coffee Village berhampiran Pinggiran Putra. Masing-masing dalam proses untuk siapkan protokol kajian. Supervisor dan Dr Muriati tak putus-putus beri semangat. Yang penting sekarang ni usaha yang berterusan.

Sekian

No comments:

Post a Comment