Search This Blog

Saturday 18 July 2009

IKEA lagi

Lepas Jumaat minggu ni aku ke IKEA untuk kali ke-2. Kali ni aku gi dengan isteri dan anak-anak. Solat Maghrib di IKEA dan makan bersama anak jap dan terus melawat bahagian showroom. Bermula dengan ruang tamu sampai ke ruang kanak-kanak. Memang kami sekeluarga pergi ke sana namun dengan tujuan yang berbeza. Aku pergi kerana research. Isteri dan anak-anak nak cuci mata dan mencari idea untuk rumah baru kami.

Di IKEA aku suruh seorang anak untuk ambil gambar dekoratif yang diminati. Aku berjalan sambil menemani isteri , tetapi aku sentiasa berfikir tentang customer behaviour. Apa yang aku dapat di IKEA :
1. Ada ruangan yang semua perlu lawat (showroom) dan ada bahagian jika keperluan sahaja perlu pergi (markethall)
2. Ia menyediakan bahan yang tak perlu pengguna sediakan dari rumah spt alattulis, tali tape dan borang senarai barangan.
3. Layanan mesra dengan barangan yang boleh customise iku kehendak dan kesesuaian rumah
4. Menyediakan cadangan susunatur untuk rumah, ruang tamu, dapur, bilik tidur dan bilik air.
5. Menyediakan pelbagai alternatif barangan yang sama seperti meja tulis, meja makan dengan meterial yang berbeza. Yang pasti harganya berbeza.
6. Pelanggan boleh merasai pengalaman menggunakan barangan sebelum membeli.

Sepanjang aku di sana aku tidak melihat dari sudut harga kerana dalam kajian aku important keyword : Price what ever you pay, value what ever you use. So dalam kajian aku kena lihat dari sudut value bukan price. Macam orang kaya lak. Yang penting berapa banyak value yang boleh diperolehi berbanding dengan harga (price)

Prinsip hidup : Money no problem, no money problem. Alhamdulillah sepanjang pengajian aku ni aku tak banyak fikir soal duit, bukan sebab dah banyak tetapi aku lebih banyak fikir bagaimana nak sempurnakan pengajian ini sebagaimana yang diamanahkan. Aku belajar ni guna duit 26 juta rakyat Malaysia. So aku kena lebih berhati-hati.

Masa belajar buat master dulu tak pernah aku fikirkan soal amanh ni. tetapi sekarang lain benar. mungkin faktor usia dan pengalaman hidup. Oklah dah masuk zohor. ALLAH MAHA BESAR. Bolog tak besar, phd tak besar so stop lu. insyaallah sambung lagi nanti. Insyaallah. Sentiasa harap doa semoga berjaya.

No comments:

Post a Comment