Search This Blog

Thursday 16 July 2009

IKEA...Oh..IKEA!!!

Minggu ini merupakan minggu ke-2 semester 2 bagi aku. Aku mempunyai tanggungjawab yang lebih berat terhadap pembelajaran aku ini. Aku bercadang untuk bentang proposal pada semester ini. Itu TARGET! TARGET! STRIVE TO ACHEIVE THIS TARGEEEET!

Atas tujuan itu aku bertemu sepervisor sebagaimana yang dijadualkan. Aku pergi bukan dengan tangan kosong. Aku bersedia dengan beberapa cetakan powerpoint (tajuk, pernyataan masalah, dan bebeberapa perkara lagi), soal selidik untuk buat need analysis. Seperti biasa aku gagal lagi menemui isu yang sepatutnya. Supervisor aku bagus. Dia banyak bagi aku panduan, bahan bacaan dan malah dia nak buat group study untuk team yang sama kajian dengan aku. Aku bersyukur bangat punyai supervisor yang sedemikian. Alhamdulillah.

Salah satu cadangan aku kena lepak kat IKEA. Study sistem jual-beli di IKEA. So keesokannya aku gi IKEA. Sebelum tu aku jumpa KJ Ilmu Pendidikan, Haliza Hamzah (aku panggil Kak Za). Masa kat maktab lu aku selalu usik dia dengan membernya Joy. Tak perlulah aku ceritakan apa yang aku suka usik. Tapi mereka cukup menawan dimataku dan membuat aku ceria sentiasa. Dua-dua tu aku memang suka usik. Tapi pertemuan kali ni dengan Kak Za melibatkan perbincangan yang serius sikit. Aku tanya dia tentang LMS. Aku bincang tentang kelemahan LMS dari sudut ahli dalam bidang pegagogi. Aku mengambil LMS yang disediakan oleh OUM & OLL BPG. Antara ulasan:
1. bosan dan begitu textual
2. gagal untuk attract student & pensyarah
3. bukanlah satu yang penting, masih lagi face to face yang diminati
4. teknikal support yang very slow
5. pengurusan assigment kurang cekap especially OLL BPG

Dia cadang jika aku kaji tentang perkara itu, dia minta wujudkan suatu aplikasi yang menjadikan student nak ke tak nak mesti masuk LMS, biar ada kerja dalam LMS tu, jadi mereka akan rasa kena masuk dan interaksi. Aku tanya dia tentang IKEA. Kak Za cukup semangat. Aku tak pernah pergi manalah tahu. Dia kata dia dah pergi, Persoalannya bagaimana orang yang pertama kali masuk ke IKEA boleh follow sistem tu. Cukup mudah dan menarik. Aku pun mohon diri dan ke DBP kejap untuk check istilah dan terus ke IKEA.

Boring juga gi sorang-sorang. Tapi apa nak buat itulah kerja kau sekarang. Aku lihat customer behaviour yang ada dalam IKEA. Bagaimana IKEA memberikan experience kepada setiap pelanggan sebelum pelanggan itu membeli. Wah! layanan tip-top. Malahan IKEA boleh decorate ruang mengikut impian pelanggan. Aku call Fidah sebelum tu. Fidah macam bengkeek sebab aku tak maklumkan kalau tidak dia pun nak join. Lepas tu aku balik dan tidur. Penat bawa motor.

No comments:

Post a Comment