Search This Blog

Thursday 23 July 2009

Sabar dengan ujian Allah

Pada hari Selasa Minggu ke 3 Sem 2 ni kami kami (Fidah & Baiey)tak ada pertemuan seperti selalu. Wife tak sihat dia kat rumah tapi aku kena ke UKM juga kerana ada temujanji dengan Dr Shanudin pada jam 2.

Alhamdulillah selamat sampai ke UKM hujan pun turun. Agak lebat juga. Aku study aje kat kabin. Pada kali ini aku cuba buat konseptual framework. Sampai jam 12 aku call Baiey nak dapatkan semula MP4 yang dia pinjam tempohari. Dia ada kat library. Aku tengok dia beli netbook Toshiba baru. Cantik juga. Aku tak lama keran kena balik ke fakulti. Keluar aje library, hujan turun semula. Aku terus naik motor bergerak ke kabin. redah juga hujan kerana nak kejarkan zohor dan appointment selepas tu. Habis lencun separtuh badan (depan le kena hujan, tapi belakang tak pun)/ Elok masuk zohor terus aku ke surau engineering dan solat dengan keadaan basah. Nasib baik tak jadi iman. kalau tidak makmum pun kena basah juga (sebab niat mengikut imam).

Tunggu hujan reda jap. Alhamdullilah dalam jam 2.30 pm hujan reda sikit dan aku terus ke fakulti. Jumpa Dr Shanudin. Perjumpaan ini bertujuan untuk setup satu group Science service. Buat jadual penggiliran untuk pembentangan. Aku telah dilantik oleh Dr Yazrina (supervisor) untuk mengetui group tersebut. Terasa rendah diri betul sebab aku ni bukan le pandai English. Tapi apa boleh buat. Redah pi!!! Sampai jam 4 pertemuan tersebut sambil aku berkongsi idea dengan beliau tentang research. Beliau very supportive & helpful.

Keesokannya aku dapat maklumat kesan hujan lebat semalam menyebabkan ada sedikit musibah yang aku dengar. Nak tahu! Aku ada membeli teratak kecil sebagai menunaikan tanggungjawab ketua keluarga. Aku dapati kawasan tersebut mengalami pergerakan air bawah tanah. 2 buah rumah terkesan. Akibatnya 2 buah rumah tersebut terpaksa dirobohkan dan dibina semula. Aku percaya sebuah rumah tu tak kurang RM350K. Rumah aku pun tak jauh. Stress juga. Namun alhamdulillah setakat ini rumah aku tak terkesan. Tapi itu sekarang, bagaimana akan datang, itu yang merisaukan. 10 tahun lalu kau lesap hampir RM100k, sebab beli rumah terbengkalai, kali ni gitu pulak jadinya. Kena la menyewa lagi.

Itulah ujian Allah terhadap aku dan ahli keluarga. Moga Allah beri kekuatan untuk hadapi ujian demi ujian.

No comments:

Post a Comment